Saturday, June 16, 2012

SAHABAT!!!

Mencari seorang sahabat ibarat mencari sebutir mutiara di dalam lautan yang dalam, sesungguhnya sifat manusia itu memang tidak sempurna . Manusia akan membuat kesilapan sepanjang hidupnya berada di alam ciptaan Tuhan, namun malangnya sesetengah manusia itu hanya pandang sebelah mata , seperti dirinya tidak melakukan kesalahan dalam hidupnya....sedih bila berdepan mansia seperti ini...cetek sangat kah pemikiran manusia tersebut.....apa yang dikesali ialah apabila kita salah memilih insan yang bernama "SAHABAT"...sahabat bagikan orang kedua terpenting dalam kehidupan kita seharian, namun bila berdepan dengan sikap sahabat yang bagikan duri dalam daging..amat sakit untuk menerimanya....mungkin persahabatan kita ini masih setahun jagung...belum mengenal antara satu dengan lebih rapat lagi...terasa berat beban untuk saya tanggung untuk mencari seorang sahabat..dulu waktu saya sekolah menangah guru saya pernah cakap...bila kita melangkah ke U, kita akan berjumpa dengan berjenis2 kawan....jadi berhati2 lah bila pilih kawan...saya sedar juga diri saya nie bukan lah baik,tidak sempurna ..tapi bila seseorang itu anggap diri saya sahabat saya akan anggap dia sahabat buat selamanya...saya akan berusaha untuk menjadi seorang sahabat yang baik dan seadanya diri saya....bila kita renungi hidup nie,tidak lah seindah yang kita sangka...hidup kita lebih diuji dengan penuh kesabaran dan ketabahan..sejauh mana kita mampu tempuhi untuk menghadapi kehidupan ini...bila kita mendapat sahabat yang baik, dia mampu menitiskan air mata walaupun kita sakit biasa....bila kita mendapat sahabat yang baik hidup kita seperti berada di alam cipataan Tuhan yang sebenar..andai kita mendapat sahabat seperti Yesus, betapa indahnya dunia nie...sahabat yang membimbing,yang menghargai,saling menyayangi,saling menghormati,,sesungguhnya kita tidak sempurna tapi kita masih boleh memperbaiki kesilapan kita...selama kita hidup kita akan belajar dari kesilapan masa lalu dan tidak akan berulang lagi...pengalaman lebih mematangkan diri kita....andai kata sahabat itu memang sukar dicari, apalah yang perlu kita lakukan??

No comments:

Post a Comment